CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, October 15, 2011

Assalamualaikum,

            Alhamdulillah. Semoga semua org sihat2 hendaklah. Sgt2 Alhamdulillah pd Allah sbb kite semua masih lg dlm jagaanNYA, insyaAllah. HATI KITE ALLAH yg PEGANG. Betul x?
Huhuhuhuhuhu.
Owg x tahu nk tulis ape ha. Semoga Allah memberi hikmah kt owg utk tulis nih. Skema jek ha.
Harituh kite ade wat bedah buku :
Fathi Yakan
Bahtera Penyelamat Dalam Kehidupan Pendakwah.

BAHAGIAN PERTAMA
Rintangan  Perjuangan Dalam Kehidupan Pendakwah

Orang Mukmin yg Dengki  Kepadanya

            Hasad dengki adalah penyakit hati yg mengikis iman sesorng. Ibnu Mu’taz pernah berkata:
Orang yg hasad itu marah kepada orang yg tidak berdosa, kikir terhadap sesuatu yg bukan kepunyaannya dan sentiasa mencari atau meminta sesuatu yg tidak akan diperolehinya.’

Rasulullah saw sgt melarang sifat hasad dan saling dengki-mendengki ni. Jadi kite sbg umatnya hendaklah berusaha mengikut sunat baginda.

Pada owg macam kalau kite ade perasaan dengki bile perasaan dengki yg mcm kite sesgt la x puas hati ngan org tuh dan kite nk sesuatu yg buruk jd kt org yg kite dengki tuh.

Allah swt telah berfirman supaya kite berlindung dari bencana golongan pendengki seperti yg terdpt dlm Surah Al-Falaq 113:1-5

Satu contoh terbesar ialah bagaimana even saudara sendiri pong buleh dengki pd kite mcm kisah QABIL yg membunuh saudara kandungnya HABIL. Perasaan dengki buleh mendorong sesorng tok bertindak di luar batasan tabii.

Maksudnya:
Dan bacakanlah (wahai Muhammad) kepada mereka kisah (mengenai) dua orang anak Adam (Habil dan Qabil) yang berlaku dengan sebenarnya, iaitu ketika mereka berdua mempersembahkan satu persembahan korban (untuk mendampingkan diri kepada Allah). Lalu diterima korban salah seorang di antaranya (Habil), dan tidak diterima (korban) dari yang lain (Qabil). Berkata (Qabil):" Sesungguhnya aku akan membunuhmu!". (Habil) menjawab: "Hanyasanya Allah menerima (korban) dari orang-orang yang bertaqwa; (27)  "Demi sesungguhnya! Jika engkau hulurkan tanganmu kepadaku untuk membunuhku, aku tidak sekali-kali akan menghulurkan tanganku kepadamu untuk membunuhmu. Kerana sesungguhnya aku takut kepada Allah, Tuhan Yang mentadbirkan sekalian alam; (28) "Sesungguhnya aku mahu supaya engkau kembali dengan (membawa) dosa (membunuhku) dan dosamu sendiri. Maka dengan itu menjadilah engkau dari ahli neraka, dan itulah dia balasan orang-orang yang zalim"(29) Maka nafsu jahat (Qabil) mendorongnya (sehingga ia tergamak) membunuh saudaranya, lalu ia membunuhnya. Oleh itu menjadilah dia dari golongan orang-orang yang rugi. (30)
           
Selain itu, bab ini juge mnceritakan  tentang perbuatan mengumpat.
Apa itu mengumpat? Sabda Rasulullah saw:
Tahukah kalian apa ertinya mengumpat?’ sahabat menjawab: ‘Allah dan RasulNya yan lebih tahu. Ujar Rasulullah saw lagi: ‘(Mengumpat ialah) engkau mengatakan tentang saudaramu sesuatu yang tidak disukainya’. Lalu ditanyakan : ‘ Bagaimanakah ada sesuatu yang patut saya kata tentang saudara saya itu?’ Jawab Rasulullah saw: ‘Sekiranya apa yang engkau katakana sebutkan tentang saudaramu itu betul-betul ada padanya, maka itu bermakna engkau telah mengumpatnya tetapi jika tidak betul maka itu bererti engkau telah mengada-ngadakan kebohongan terhadapnya’.
(Hadis riwayat Muslim, Abu Daud dan At-Tarmizi)

Banyak lagi sabda Rasulullah saw mengenai perbutan mengumpat ini. Antaranya bagaimana di katakan perbuatan mengumpat ini seperti memakn daging saudara sendiri.
Faktor2 yang menyebabkan hasad dengki:
·   Perasaan permusuhan dan kebencian.
·   Merasa diri mulia – tidak rela sesiapa mengatasinya.
·   Takabbur (membesarkan diri dengan org lain)
·   Ujub (merasa takjub dengan diri sendiri)
·   Takut terlepas sesuatu tujuan habuan
·   Ghairah menjadi ketua dan mencari popularity
·   Busuk hati

Bagaimana kita mnghadapi pendengki?
·   Berhati-hati
·   Menjauhkan diri dari golongan pengumpat
·   Mengelakkan pergaulan dengan mereka

Sikap yang perlu diambil oleh para daie muslim apabila berhadapan dengan orang yang menaruh perasaan hasad dengki:
·   Sentiasa bersabar dan menunaikan solat
·   Berlindung dengan Allah swt
·   Menguasai dirinya dari sifat amarah
·   Menyumbangkan apa2 yg baik utk masyarakat.
·   Segala penganggungan dan penderitaan diserahkan pada Allah swt yg Maha Mengetahui.

Cerita teladan:
KISAH menarik perlu dihayati bakal penghuni syurga adalah seperti sabda Rasulullah SAW kepada sahabat, “Sebentar lagi seorang penghuni syurga akan masuk.” Mendengar khabar itu semua mata btertumpu ke pintu masjid. Dalam fikiran sahabat, terbayang watak orang yang luar biasa.
Tiba-tiba masuklah seorang lelaki yang mukanya masih basah dengan air wuduk. Penampilannya biasa saja. Ia bukan orang terkenal iaitu Abu Umamah Ibnu Jarrah. Keesokan harinya, peristiwa serupa berulang, demikian pula hari ketiga. Sahabat menjadi hairan, amalan apa dimiliki orang itu hingga Rasulullah SAW menyebutnya calon penghuni syurga.
Di kalangan sahabat, Abdullah bin Amr bin ‘Ash, meminta izin kepada Abu Umamah untuk menginap tiga hari di rumahnya. Tiga hari tiga malam, Abdullah memperhatikan, meneliti bahkan mengintip tuan rumah. Namun tidak ada satu pun yang istimewa. Hari dilalui tidak jauh berbeza dengan sahabat lain. Ibadatnya pun biasa saja.
Pasti ada sesuatu yang disembunyikan. Aku mesti berterus terang kepadanya, ujar Abdullah. Ia pun bertanya, amal apakah yang engkau lakukan sehingga Rasulullah SAW memanggilmu calon penghuni syurga? Jawapan Abu Umamah sungguh mengecewakan, “Apa yang engkau lihat itulah.”
Ketika Abdullah hendak pergi, tiba-tiba tuan rumah berkata: “Wahai saudaraku, sesungguhnya aku tidak pernah iri hati dan dengki terhadap nikmat yang Allah berikan kepada orang lain. Sebelum tidur, aku selalu bersihkan hati daripada ujub, takbur, dengki dan rasa dendam.”
Ada banyak teladan dalam kisah itu. Namun yang pasti, hanya orang bersih hati yang akan memasuki syurga tertinggi, juga bertemu dengan Al-Khaliq, Allah Azza Wa Jalla.
(Hadith Riwayat Ahmad dengan sanad perawi, mengikut Al-Bukhari, Muslim dan Al-Nasai)

Oleh itu, seperti yg tertulis dlm buku ini, seorang daie hendaklah memiliki hati yg bersih dan sihat. Perlu menghadirkan dlm diri mereka sikap waspada dan akhlaq yg lurus dengan kesedaran. Mereka harus kuat dalam melawan sifat marah dan yakin Allah swt akan menguruskan segalanya.

Kan Allah pernah berfirman, sesiapa yg menolong agama Allah, DIA akan permudahkan bg mereka jalannya kan?

Ada banyak lg bab ini menceritakn bahawa sekiranya kita menjage aib org, Allah akan menjge aib kite di akhirat kelak insyaAllah. Dan kalau kite ade sifat al-Hilm(tidak membalas keburukan walaupun mampu berbuat demikian) Allah akan menambah kemuliaan dan meninggikan martabat. Mereka juga antara golongan syurga.

Jadi marilah kite sesape berusaha menjadi hamba Allah yg bertaqwa insyaAllah.

(p/s: sesgt lahhhhhhhhhhhhh noob dlm menulis nih ==’ serious mimi sgt x sesuai dengan mende2 nih, rse tkut pong ade jgk. Musti korng busan bce mende nih, tp betull mimi sgt x pndai nk menulis n berkata segalaaaa. Minta maaf la atass kesalahan dan kekhilafan diri ini. Rse sgt  x layak nk menulis perkara seperti td sbb owg xde la mayak sgt ilmu dan diikutkan sgt cetek. Dan blog adalah bukan owg. Tp bce blog adalah owg. Minta maaf sumee. Mimi try yg ini dolu yer. Nnt mne tahu buleh jd lg bagus. Sila sesape post jek pape yg kamu mahu)

2 comments:

  1. mimi good job. pengusian yg menarik. suka kisah org yg tiada hasad dengki tu penghuni syurga . keep up your good work mimi

    ReplyDelete
  2. huhuhuhu.owg xmau post pape dah. nnt sume org tahu itu owg yg post.huuu
    (tp buleh usaha lg.)

    ReplyDelete